Smileys er ikke et nyt fænomen, men er blevet brugt mindst 1700 år før Kristus til at udtrykke følelser. Lerpotter fra denne periode er fundet med forskellige smileys, såsom en smilende smiley eller vrede smiley. I 1940erne begyndte smileys at blive brugt i tegneserier for at formidle karakterernes følelser, når de udførte forskellige handlinger eller sagde forskellige ting. Det er almindeligt kendt, at det kan være vanskeligt at udtrykke ens følelser med kun en tekst, da en tekst kan opfattes forskelligt af forskellige mennesker. Tilsvarende er det ikke muligt at skrive ironiske tekster, da disse ofte fortolkes forkert. Men ved at supplere teksten med smileys, kan den, der læser teksten, hurtigt forstå forfatterens formål med teksten.

I dag bruges smileys i stort set alle e-mail-programmer, chatprogrammer og på sociale medier som et supplement, så den person, der skriver beskeder, også kan informere læserne om, hvordan teksten skal fortolkes. Der er omkring 100 forskellige smileys at vælge imellem, men de mest almindelige består af en gul mand, en rund, gul figur med mund, næse og øjne, og som gennem forskellige udtryk formidler glæde, vrede, tristhed, ligegyldighed, overraskelse og meget mere. Smilys har ikke brug for at lægge teksten meget ud, men undertiden kan smileys også bruges alene til at formidle ens følelser som svar på en meddelelse.

Smileys er internationale og kan bruges og forstås af enhver, uanset sprog. Det betyder, at ingen kan misforstå en smiley, da betydningen er den samme uanset land, religion og kultur. Man skal dog huske på at bruge smileys i moderation, da en tekst, der også består af masser af smileys, let kan være vanskelig at læse og også irriterende. Derfor skal du ikke sende smileys til for eksempel kunder, men i stedet være klar, når du skriver teksten.